tolino | Veelgestelde vragen | Service en support

Service en support

Garantie & annulatie

  • Welke garantie krijg ik op mijn tolino e-reader?

    Je krijgt twee jaar garantie op je tolino. Functioneert het toestel niet meer? Dan ruilen we – op vertoon van je kasticket – je e-reader om voor een nieuw exemplaar. Let op: schade die je zelf aan het toestel veroorzaakte – door de tolino te laten vallen, of door het toestel fout te gebruiken – valt buiten de garantie.

  • Wat wordt niet gedekt door garantie?

    Je bent niet gedekt voor schade veroorzaakt door:
    - Het laten vallen van het product;
    - Bliksem;
    - Verkeerd gebruik van het product;
    - Waterschade bij tolino shine en tolino shine 2 HD;
    - Schade door het indrukken van het scherm;
    - Kapotte USB aansluitingen veroorzaakt door de kabel aansluiten met te veel druk.

    Waterbestendigheid bij de tolino vision 2

    De HzO-waterbestendigheid (enkel beschikbaar op de tolino vision 2) beschermt je e-reader optimaal tegen water. Water dat in het toestel stroomt, loopt er zo weer uit zonder schade te veroorzaken. De tolino vision 2 is bestand tegen 30 minuten in zoet water op max. 1 meter diepte. Bij zout water of zeepwater moet je het toestel afspoelen met leidingwater, de buitenkant goed afdrogen en gedurende 48 uur de binnenkant laten drogen.

    Zwarte strepen/schaduwvlekken op het scherm

    Met schade door het indrukken van het scherm worden zwarte strepen en/of schaduwvlekken op het scherm getoond. Deze worden veroorzaakt door een druk op een bepaalde plaats van het scherm uit te oefenen waardoor het scherm intern breekt. Je ziet dan aan de buitenkant geen barst maar wel zwarte strepen en mogelijks ook schaduwvlekken.
    Voorbeelden van mogelijke oorzaken van zo’n druk:
    - De tolino in een reiskoffer steken en deze dicht drukken waardoor het scherm wat plooit;
    - In de zetel laten liggen en er op gaan zitten ;
    - De tolino in je achterzak steken en gaan zitten;
    - Het toestel valt met een hoek op de grond. De plastic is niet beschadigd, maar intern het glas wel.

    De schade ontstond op één van deze manieren? Geen probleem, neem contact op met één van onze winkelpunten of onze klantendienst. We bekijken op welke manier we je het best kunnen verder helpen.

  • Mijn toestel is defect, waar kan ik terecht?

    Is je toestel defect? Kijk dan eerst na of je het antwoord op je probleem vindt in onze veelgestelde vragen. Vind je je vraag niet terug of raakt je probleem niet opgelost? Dan kan je steeds terecht bij een Standaard Boekhandel in je buurt of bij onze klantendienst.

  • Ik wil de bestelling van een e-book annuleren. Kan dat nog?

    Nee. Je kunt een bestelling van een e-book niet meer annuleren. Zodra je een e-book aankoopt bij Standaard Boekhandel, wordt het gepersonaliseerd. Om de auteursrechten van het e-book te beschermen, worden een aantal van je gegevens er versleuteld aan toegevoegd. Die persoonlijke beveiliging maakt het onmogelijk om je bestelling nog te annuleren.

  • Als ik een e-book koop, krijg ik dan ook punten op mijn klantenkaart?

    Ja. Met elk e-book spaar je punten bij Standaard Boekhandel. Kocht je dus een digitaal boek van 20 euro? Dan verzamel je 20 punten op je klantenkaart. Je puntensaldo is niet zichtbaar op je tolino. Maar bij een volgende aankoop op onze website of in onze winkel zal je je puntensaldo aangepast zien.

Meest voorkomende problemen

  • Ik ben aangemeld op mijn tolino maar kan niet synchroniseren of krijg een foutmelding als ik naar de webwinkel wil gaan.

    1. Ga naar het beginscherm met de Home-knop onder het scherm. Tik op de drie horizontale streepjes links bovenaan om naar het hoofdmenu te gaan.

    Beginscherm

    2. Tik op 'Gebruikersaccount en tolino cloud'.

    Gebruiker wisselen

    3. Er verschijnt: "Je bent aangemeld met je Standaard Boekhandel-account." Kies het menu-item 'Gebruiker wisselen'.

    Gebruiker wisselen

    Verschijnt bovenstaande melding niet? Dan kan je je gewoon aanmelden met de knop 'Aanmelden' op het beginscherm en hoef je deze stappen niet te volgen.

    4. Tik op de knop 'Gebruiker wisselen'.

    Gebruiker wisselen

    5. Voer je accountgegevens van Standaard Boekhandel (e-mailadres en wachtwoord) in om je opnieuw aan te melden.

    Aanmelden

    Opmerking: let erop dat je de accountgegevens gebruikt waarmee je eerder op je tolino was ingelogd. Zo blijven je instellingen, e-books en verzamelingen op het toestel bewaard.

    Ben je je wachtwoord vergeten? Vraag dan een nieuw aan op onze website.

  • Ik krijg een foutmelding als ik een nieuwe software-update wil installeren. Wat moet ik doen?

    Ervaar je problemen bij de installatie van een nieuwe softwareversie op je tolino e-reader? Volg dan onderstaande stappen.

    1. Ga naar het beginscherm van je tolino e-reader met de Home-knop onder het scherm. Tik op de drie horizontale streepjes (Hoofdmenu) links bovenaan om naar het hoofdmenu te gaan.

    2. Tik op 'Toestelinstellingen'.

    3. Ga naar het menu-item 'Terugzetten naar fabrieksinstellingen' met het pijltje rechts onderaan.

    4. Tik op de knop 'Terugzetten' en bevestig. Het toestel start nu opnieuw op. OPGELET: Alle titels, verzamelingen, persoonlijke instellingen en opgeslagen wachtwoorden worden daarbij verwijderd. Maak eerst een back-up van je e-books door alles te synchroniseren met de cloud.

    5. Wacht tot je tolino opnieuw is opgestart en verbind het toestel met het internet. Tik op 'Nu updaten' als de update-melding verschijnt. De update wordt nu zonder problemen geïnstalleerd.

  • Mijn tolino wil niet meer opstarten. Help?

    Wil je tolino niet meer opstarten? Doorloop dan deze stappen:

    1. Laad je tolino volledig op. Probeer daarna je e-reader opnieuw op te starten.

    2. Lukt stap 1 niet? Reset dan je tolino. Geen nood: al je e-books en logingegevens blijven bewaard. Open het klepje onderaan je tolino en duw met het uiteinde van een paperclip de resetknop een vijftal seconden in. Probeer nu je e-reader opnieuw op te starten.

    Je kan ook op een andere manier een reset uitvoeren. Sluit je tolino met de bijgeleverde USB kabel aan op een computer. Laat de tolino een kwartiertje aangekoppeld aan de computer, ontkoppel hem en sluit hem terug aan. Voor tolino shine druk je onmiddellijk na het aansluiten op de hometoets onderaan en hou je deze 20 seconden ingedrukt. Voor tolino vision 2 en tolino shine 2 HD druk je onmiddellijk op het lichtschakelaartje rechts bovenaan en hou je deze 20 seconden ingedrukt. De tolino herstart nu en toont een speciaal opstartscherm. Druk op de hometoets onderaan zodat het balkje verspringt. Als het balkje op 'Restart the system' staat, schuif je voor de tolino shine de aan/uit schakelaar rechts bovenaan kort naar rechts. Voor de tolino vision 2 en de tolino shine 2 HD druk je de aan/uit schakelaar kort in. Het toestel zal nu herstarten. 

    3. Zit je nog steeds vast? Vraag dan hulp aan de klantendienst of ga naar een van onze winkels. Onze medewerkers helpen je zeker uit de nood.  

  • Ik wil naar de webwinkel surfen, maar mijn tolino geeft een melding over mijn wifi-instellingen. Wat moet ik doen?

    Is je tolino niet verbonden met een wifinetwerk? Dan krijg je een foutmelding zodra je verbinding met het internet probeert te maken. Dat gebeurt bijvoorbeeld als je naar de webwinkel surft. De oplossing? Zorg ervoor dat je tolino verbinding heeft met een wifinetwerk. Zo stel je een wifiverbinding in.

  • Het scherm van mijn tolino blijft zwart/reageert niet meer. Wat nu?

    Toont je tolino een zwart scherm of reageert hij niet meer? Dan is het toestel vastgelopen. Volg deze stappen:

    1. Schuif de schakelaar links bovenaan het toestel voor vijf seconden naar rechts (tolino shine) of duw erop (tolino vision 2, tolino shine 2 HD). Verschijnt er een menu met de optie ‘Afsluiten’? Tik hier dan op. Je tolino wordt nu afgesloten. Probeer hem daarna opnieuw op te starten.

    2. Lukt de eerste stap niet? Reset dan je tolino. Dat doe je door met een dun voorwerp – zoals het uiteinde van een paperclip – op de resetknop onderaan het toestel te drukken. Heb je een tolino shine? Doe dan eerst het klepje open met je vingernagel. Prik met de paperclip in het gaatje, en blijf zo’n vijf seconden duwen. Je tolino wordt nu gereset. Wees gerust: al je e-books en je logingegevens blijven bewaard. Start daarna je tolino opnieuw op.

    3. Lukt ook dat niet? Probeer je tolino dan te resetten als volgt. Sluit je tolino met de bijgeleverde usb-kabel aan op een computer. Laat de tolino een kwartiertje aangekoppeld aan de computer, ontkoppel hem en sluit hem terug aan. Voor tolino shine druk je onmiddellijk na het aansluiten op de hometoets onderaan en hou je deze 20 seconden ingedrukt. Voor tolino vision 2 en tolino shine 2 HD druk je onmiddellijk op het lichtschakelaartje rechts bovenaan en hou je deze 20 seconden ingedrukt. De tolino herstart nu en toont een speciaal opstartscherm. Druk op de hometoets onderaan zodat het balkje verspringt. Als het balkje op 'Restart the system' staat, schuif je voor de tolino shine de aan/uit schakelaar rechts bovenaan kort naar rechts. Voor de tolino vision 2 en de tolino shine 2 HD druk je de aan/uit schakelaar kort in. Het toestel zal nu herstarten. 

    Functioneert je tolino nog steeds niet? Neem dan contact op met de klantendienst of ga naar een van onze winkels. Onze medewerkers daar helpen je graag verder.

  • Ik heb per ongeluk een boek verwijderd uit mijn cloud. Wat nu?

    Geen nood. Onze klantendienst kan dit voor jou herstellen.

  • Inloggen lukt niet? Wat moet ik doen?

    Bij het aanmelden met je bestaande account krijg je de boodschap 'inloggen mislukt. Probeer opnieuw'.
    Dit kan een aantal oorzaken hebben :
    - het paswoord is niet correct ingegeven. Geef het paswoord opnieuw in en kijk per letter goed na of dit correct is. De letter wordt even getoond waarna het wordt omgezet tot een bolletje.
    - er zit een fout in het e-mail adres : kijk goed na of het e-mail adres juist is genoteerd. Dit kan ook een punt zijn die op de verkeerde plaats staat. Overtyp het email adres om je er van te vergewissen dat het correct is.
    - met dit e-mailadres heb je nog geen account aangemaakt. Tik op de toets onder Aanmelden 'Nieuwe klant? Registreer je' waarna je een nieuw account aanmaakt.

    Lukt het met bovenstaande stappen niet dan kan je best de klantendienst contacteren zodat zij je verder kunnen helpen. Contactgegevens van de klantendienst vind je hier.

  • Het scherm van mijn tolino vertoont strepen/vlekken.

    Zwarte strepen en schaduwvlekken ontstaan door een druk uit te oefenen op een bepaalde plaats van het scherm waardoor het scherm intern breekt. Je ziet dan aan de buitenkant geen barst maar wel zwarte strepen en mogelijks ook schaduwvlekken in het scherm.

    Mogelijke oorzaken van zo’n druk:
    • de tolino in een reiskoffer steken en deze dicht drukken waardoor het scherm wat plooit
    • In de zetel laten liggen en er op gaan zitten 
    • de tolino in je achterzak steken en gaan zitten
    • het toestel valt met een hoek op de grond. De plastic is niet beschadigd maar intern het glas wel 
    • …

    Dit valt niet onder de garantie van het toestel.

Wifiverbinding

  • Hoeveel batterij verbruikt mijn tolino bij een wifiverbinding?

    De tolino is een heuse energiespaarder en dus vermijdt hij dat je internetverbinding batterij vreet. Gebruik je je tolino even niet? Dan gaat die na een paar minuten automatisch in ruststand. Je wifiverbinding wordt dan uitgezet. En als je een e-book opent, wordt die ook uitgeschakeld: je hebt immers geen internet nodig om te lezen.

Wat met eerder aangekochte e-books?

  • Ik kocht ergens anders een e-book aan. Kan ik dat boek ook lezen op mijn tolino?

    Ja. De tolino staat voor onbeperkt leesplezier. Om dat te garanderen, maakt je e-reader deel uit van een open systeem. Dat systeem zorgt ervoor dat de tolino ook e-books in ePub-, pdf- en ASCM-formaat leest. Kocht je dus elders een e-book in een van deze bestandformaten aan? Dan open je dat probleemloos op je tolino. Je controleert bovendien snel in welk formaat een e-book beschikbaar is: dat staat altijd vermeld bij de productbeschrijving. Hier lees je hoe je een e-book van je computer op je tolino zet.

  • Kan ik Kindle-boeken en e-books uit de Ibooks store lezen met mijn tolino?

    Nee. Boeken in het e-bookformaat Kindle™ behoren tot een gesloten systeem. Dat betekent dat deze boeken alleen door een Kindle kunnen worden gelezen. Ook e-books uit de Ibooks store van Apple zijn niet leesbaar op je tolino. Apple gebruikt een speciale beveiliging die enkel het lezen op een Apple toestel mogelijk maakt. Andere e-readers, zoals de tolino, ondersteunen dit e-bookformaat niet.

  • Ik kocht een e-book op de website van Standaard Boekhandel. Hoe zet ik dit boek over naar mijn tolino?

    Elk e-book dat je aankoopt bij Standaard Boekhandel wordt veilig opgeslagen in de cloud: een externe opslagruimte. Zo zet je het e-book van de cloud op je tolino: tik op je tolino op 'Mijn bibliotheek'. Waarschijnlijk staat het aangekochte boek er al: je hoeft er alleen op te tikken om het te downloaden. Zie je je nieuwe e-book niet staan? Tik dan eerst op de twee halfgebogen pijltjes (icoon) boven in het menu. Kies daarna voor 'Cloud'. Je digitale bibliotheek wordt nu gesynchroniseerd en je e-book verschijnt. Om het te downloaden, hoef je alleen op het e-book te tikken.

Mijn account

  • Ik heb mijn e-mailadres veranderd. Moet ik dit melden?

    Heb je je e-mailadres veranderd? Laat dit dan even weten aan de klantendienst. Een medewerker zorgt ervoor dat je persoonlijke cloud mee verhuist naar je nieuwe e-mailadres.

  • Wat moet ik doen als ik mijn accountgegevens vergeten ben?

    Geen nood: Via 'Wachtwoord vergeten' op onze website laat je je wachtwoord opnieuw doorsturen naar je e-mailadres.

Beveiliging van e-books

  • Wat is een Adobe-ID en waarom heb ik het nodig?

    Uitgevers voorzien sommige e-books van de beveiligingscodering Adobe DRM. Dergelijke e-books zijn m.a.w. niet verkrijgbaar zonder deze extra beveiliging.  Om deze boeken te lezen op je tolino, moet je eerst een Adobe-ID aanmaken. Zo autoriseer je je tolino om e-books met Adobe DRM te lezen. Kortom: zonder Adobe-ID kun je je e-book met Adobe DRM niet openen.

    Waarom worden boeken beveiligd met Adobe DRM? Om te voorkomen dat iedereen het e-book zomaar kan lezen. Dankzij je Adobe-ID bevestig je dat je het e-book aankocht, en dat je dus de rechten hebt om het boek te openen. Wil je weten of een e-book op die manier beveiligd is? Dan controleer je gewoon de beschrijving van het e-book voor je het aankoopt: daar lees je of het een e-book met of zonder Adobe DRM is.

    Een Adobe-ID is gratis, maar je moet de ID wel aanmaken voor je een e-book met Adobe DRM aankoopt. Dat doe je zo.

  • Hoe maak ik een Adobe-ID aan?

    Je Adobe-ID is gratis: je maakt er eenvoudig online één aan.

    1. Surf naar de website van Adobe.

    2. Vul de gevraagde gegevens in, vink het vakje aan waarmee je de voorwaarden van Adobe aanvaardt en klik op 'Inschrijven'.

    3. Is de registratie voltooid? Dan ontvang je een bevestigingsmail van Adobe.

    4. Klik op de activatielink in de e-mail om de registratie te voltooien.

    Doorliep je het registratieproces met succes? Dan gebruik je vanaf nu het e-mailadres en het wachtwoord van je Adobe-account op je tolino. Je vult je gegevens in bij ‘Adobe kopieerbeveiliging’ in het hoofdmenu (icoon) en autoriseert zo je e-reader. Zie ook de vraag 'Ik heb een Adobe-ID aangemaakt. Hoe wijs ik mijn ID toe aan mijn tolino?' hieronder.

  • Ik heb een Adobe-ID aangemaakt. Hoe wijs ik mijn ID toe aan mijn tolino?

    Heb je je Adobe-ID online aangemaakt? Dan moet je je ID alleen nog toewijzen aan je tolino:

    1. Ga naar het hoofdmenu van je tolino. Tik daarvoor op de drie streepjes links bovenaan het beginscherm (icoon).

    2. Kies 'Adobe kopieerbeveiliging'.

    3. Vul het e-mailadres en wachtwoord van je Adobe ID in en bevestig met 'Autoriseren'.

    4. Je tolino bevestigt de autorisatie en toont je je geautoriseerde Adobe-gebruikersnaam.

    Wil je de autorisatie uitschakelen? Dan tik je het vakje 'Deactiveren' aan. Dat doe je bijvoorbeeld als je je toestel niet meer gebruikt en een ander toestel wilt autoriseren. Meer info vind je bij Abobe.

  • Wat is een digitaal watermerk?

    Net als bij papieren boeken rusten er op e-books auteursrechten. Om ervoor te zorgen dat een e-book niet illegaal wordt verspreid, krijgt het een digitaal watermerk. Via dit beveiligingssysteem worden een aantal aankoopgegevens versleuteld aan het e-book toegevoegd. Dat is veilig, want zo wordt op elk moment gecontroleerd wie het e-book aankocht en vermijden we illegale kopieën.

Updates

  • Waarom zou ik nieuwe updates uitvoeren voor mijn tolino?

    Dankzij updates haal je alles uit je tolino: je krijgt nieuwe bedieningsopties en ontdekt na elke update hoe je e-reader beter presteert. Het is dan ook belangrijk dat je élke update uitvoert.
    Gelukkig hoef je de updates niet meteen uit te voeren. Past de update even niet in je leesplannen? Stel hem dan uit: je krijgt altijd de keuze om meteen te starten of uit te stellen.
    Enkele tips voor je een update uitvoert:
    1. Zorg voor een goede wifiverbinding.
    2. Laad je batterij op voor je de update start.
    3. Is je tolino met een ander apparaat verbonden tijdens de update? Zorg er dan voor dat je tolino daarop aangesloten blijft tijdens het hele updateproces.
    Updaten duurt tot tien minuten. Zodra de update is voltooid, wordt je tolino opnieuw opgestart.

  • Hoe moet ik een update installeren

    Wanneer je tolino met het internet is verbonden, krijg je automatisch de melding dat er een nieuwe update beschikbaar is. Bij deze melding kan je kiezen om de update onmiddellijk uit te voeren of later. Bij  'later' wordt bij iedere verbinding met het internet de melding terug getoond.
    Ook is het mogelijk om zelf na te gaan of er nog een update beschikbaar is voor je toestel. Dit zijn de stappen om het zelf te controleren :


    1. tik op het hoofdmenu (3 streepjes links bovenaan op het hoofdscherm)

    2. tik op toestelinformatie

    3. tik op 'naar nieuwe versie zoeken'

    4. Wanneer een nieuwe versie wordt gevonden kan je op 'nu updaten' tikken. De update wordt gedownload en geïnstalleerd.

    Ondervind je problemen bij de download (vb melding download onderbroken). Volg dan de stappen van ik krijg een foutmelding als ik een update wil installeren

Andere

  • Hoe typ ik cijfers op het digitale toetsenbord?

    Wil je cijfers intikken op het digitale toetsenbord? Tik dan eerst op (icoon).

  • Hoe weet ik zeker dat ik mijn e-books niet verlies?

    Alle e-books die je bij Standaard Boekhandel aankoopt, slaan we voor je op in de cloud. Dat is een veilige, externe opslagruimte. Je kunt je e-books dus nooit verliezen!

  • Ik heb nog een vraag over de tolino. Waar klop ik het best aan?

    Heb je een vraag over de tolino? Neus dan eerst eens door onze veelgestelde vragen. De kans is groot dat je daar al je antwoord vindt. Vind je je vraag niet terug? Neem dan contact op met onze klantendienst: die staat elke werkdag voor je klaar van 8.30 tot 17.00 uur. Of spring binnen in een van onze winkels. We helpen je graag!

  • Hoe zet ik mijn toestel terug naar fabriekinstellingen?

    1. Als je je toestel terugzet naar fabriekinstellingen, worden al je e-books, verzamelingen, persoonlijke instellingen en opgeslagen wachtwoorden verwijderd. Maak daarom eerst een back-up van je e-books.

    Maak een back-up van je e-books: upload ze naar de cloud

    1. Ga naar het beginscherm met de Home-knop onder het scherm. Tik op de drie horizontale streepjes links bovenaan om naar het hoofdmenu te gaan.

    2. Tik op 'Cloud'.

    3. Bij 'Uploaden' zie je de e-books die je nog niet hebt opgeslagen in de cloud.

    4. Selecteer de e-books die je wil bewaren in de cloud en bevestig. Je e-books worden nu geüpload naar de cloud.

    5. Je kan je toestel nu veilig terugzetten naar fabrieksinstellingen.

    Extra voordeel: je kunt e-books in de cloud ook openen op andere toestellen, zoals je smartphone of tablet.

    2. Ga terug naar het beginscherm met de Home-knop onder het scherm. Tik op de drie horizontale streepjes links bovenaan om naar het hoofdmenu te gaan.

    3. Tik op 'Toestelinstellingen'.

    4. Ga naar het menu-item 'Terugzetten naar fabrieksinstellingen' met het pijltje rechts onderaan.

    5. Tik op de knop 'Terugzetten' en bevestig. Het toestel start nu opnieuw op.

Klantendienst

Klantendienst

Contacteer onze klantendienst voor al je vragen. Mail of bel 078/100.078 (lokaal tarief). Bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 19.30 uur, op zaterdag van 9.30 tot 17 uur.

E-nieuwsbrief

E-nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke maand inspirerende tips, kortingsbonnen of informatie over interessante acties en evenementen op jouw maat.

 
Inschrijven
Vind ons leuk

Vind ons leuk

Volg Standaard Boekhandel op Facebook en Twitter.

 

Zoek een winkel

Zoek een winkel

Op zoek naar tips voor lees-, kijk- of luisterplezier? Vraag advies aan onze medewerkers in een Standaard Boekhandel in je buurt.

 

 

  • visa
  • mastercard
  • ing
  • bancontact mister cash
  • kbc online
  • belfius
  • iDeal
Standaard Boekhandel maakt gebruik van cookies.  Lees meer